Niewątpliwie podróż samolotem jest obecnie najczęściej wybieraną formą przemieszczania się. Omijamy korki, zatory uliczne, nie musimy martwić się o miejsce na bagaż, możemy dostać się z jednego końca świata na drugi w krótkim czasie. Czy można zatem być niezadowolonym z podróży, która wiąże się z tyloma zaletami? Teoretycznie nie, jednak w praktyce może nas spotkać wiele przeszkód, takich jak odwołany lub opóźniony lot. Na szczęście w takiej sytuacji możemy zwrócić się po odszkodowania lotnicze, wystarczy spełnić kilka warunków.
Odszkodowania lotnicze z powodu opóźnienia startu samolotu
Opóźniony lub odwołany lot znajduje się dość wysoko na liście powodów pojawiania się frustracji u ludzi. Każdego roku planujemy wakacyjne wyjazdy z drugimi połówkami lub całą rodziną, najczęściej są to dalekie kraje. Wydaje nam się, że wszystko mamy pod kontrolą, do czasu, gdy pojawiają się nieproszone problemy ze startem samolotu. Całkowicie normalne jest wówczas okazywanie niezadowolenia i złości. Zacznijmy jednak od najczęściej pojawiającego się problemu – znaczącego opóźnienia startu samolotu. W takiej sytuacji pasażerowie mogą liczyć na odszkodowania lotnicze, ale muszą być spełnione jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze opóźnienie ma wynikać z winy przewoźnika, po drugie znaczenie ma fakt, jak duże jest konkretne opóźnienie. Jeżeli przekracza ono 3 godziny i nie jest spowodowane na przykład niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, wysokość odszkodowania może wynosić nawet 600 euro. Linie lotnicze najczęściej próbują dowieść, iż opóźnienie nie jest ich winą – czasami jest to zgodne ze stanem faktycznym. Jeżeli nie czujemy się na siłach i nie mamy odpowiedniej wiedzy na temat dochodzenia swoich praw, najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalistów. Jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że mamy pewność rzetelnego rozpatrzenia naszego przypadku.
Konsekwencje odwołanego lotu dla przewoźnika
O wiele gorszą sytuacja dla podróżujących jest całkowite odwołanie zaplanowanego lotu, tutaj również możemy liczyć na odszkodowanie. Pierwszą zasadą jest oczywiście ewidentna wina linii lotniczych. Jeżeli takowa jest udowodniona, możemy śmiało rozpocząć całą procedurę ubiegania się o odszkodowanie. To prawo traci pasażer, który zdecyduje się na inne rozwiązanie sugerowane przez Przewoźnika. Może to być na przykład zwrot środków za kupiony bilet lub zgoda na alternatywny lot w najbliższym czasie. Jeżeli jednak żadne z zaproponowanych alternatyw nie spotyka się z entuzjazmem klienta linii lotniczych, może ubiegać się o odszkodowanie lotnicze. Wartość rekompensaty jest uzależniona od dystansu, na jakim miała odbyć się podróż. Warto zdawać sobie sprawę, iż najlepszym krokiem jest zwrócenie się o pomoc do firm wspierających pasażerów i ubiegających się w ich imieniu o wypłatę należności. Zgłoszenie się bezpośrednio do przewoźnika prawdopodobnie nie przyniesie żadnych rezultatów, gdyż linie lotnicze będą z całą pewnością przesuwały termin odniesienia się do złożonego wniosku. W takich sytuacjach warto mieć wsparcie.